Älgköttbullar från Kornberga


Det som är lite annorlunda med detta receptet att man drygar ut färsen med linsmjöl. Istället för att använda ströbröd eller havregryn använder jag det betydligt nyttigare linsmjölet. Ofta använder man grädde i älgköttbullar men jag använder istället lite creme fraiche vars syrlighet balanseras med lite sweet chili. Kryddningen med enbär och timjan är väldigt god.

Istället för köttbullar kan du forma färsen till hamburgare och grilla eller steka dem

1 gul lök
3 msk smör eller margarin till stekning
6 enbär
500 g älgfärs
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl creme fraiche
1 ägg
ca 1/2 msk salt
2 tsk timjan
ca 1/4 tsk mald svartpeppar
1 tsk sweet chili
1/2 msk potatis mjöl
ca 1/2 dl mjöl på röda linser

1. Skala och riv löken sedan grovt med ett rivjärn.
2. Krossa enbären med en hammare.
3. Blanda enbär, creme fraiche, grädde och ägg i en mixer och kör i ca 1 min
4. Tillsätt sweet chili, potatismjöl, timjan, linsmjöl, salt och peppar i mixblandningen och rör sedan ut i älgfärsen. Blanda färsen väl
5. Forma färsen till små, runda köttbullar och stek på medelhög värme i 6-8 min

Om du vill göra eget linsmjöl och inte har en mjölkvarn kan du använda mixern


Bilden är tagen på min härodlade kornberga-tallrik. Nyupptagen egen potatis och grönsaker direkt från drivbänken (pak choi, plocksallad, rädisor, vitlök, dill och gräslök) Wokade pak choi med färsk hackad vitlök. Jag blandade även i stekt tegelsopp (som är plockad i skogarna i trakten). Burgaren av älgfärs kommer från jaktlagets tilldelning till mig som markägare. Älgen är inte skjuten bak knuten, men nästan :-)

Inga kommentarer: