Snabb vitvinsglögg

Jag skulle göra vitvinsglögg och hade glömt att göra glöggen i tid. För att få ut maximal smak ur glöggkryddorna kokte jag dem först i vatten. Glöggen skulle bli svagare än vinets 13,5 % men jag tycker att det inte gör så mycket att alkoholhalten blev svagare.

När jag smakade av glöggen tyckte jag att det saknades något. Då såg jag några citroner och testade med att droppa citronjuice i glöggen. Det funkade!! Glöggen blev inte så "sliskig" längre.

Gästerna uppskattade min snabbglögg och bad mig lägga ut receptet i denna matblogg.

Ingredienser

3-4 dl vatten
1 påse glöggkryddor
ca 1 dl socker
1 l torrt vitt vin (jag använde en billig chardonnay; Aussi Great White)
Juice från ca ½ citron

Koka glöggkryddorna med vattnet i ca 10 minuter.
Sila bort kryddorna
Tillsätt socker, vin och citron.
Värm till strax under 55 °C och servera

TIPS!! - Smaka av när du tillsätter socker och citron.

Inga kommentarer: